angelique windey

07 maart 2019

Geen reacties

Home News

Vitamine C met de grote “C”

Vitamine C met de grote “C”

We weten allemaal dat het belangrijk is voldoende vitamines, mineralen en sporenelementen te nuttigen.

 

Als het goed is, zijn deze aanwezig in ons gezond en gevarieerd dieet… of niet?

Helaas, in deze tijden zit er ten gevolge van moderne agrarische industriemethoden, nauwelijks voldoende in onze voeding om maar net geen tekort te hebben.. en zelfs dat halen sommigen niet.

Een hoog  percentage van onze bevolking kampt met chronische tekorten.

Dit heeft zeker ook te maken met de stress die in deze tijden een grote factor is en de straling waaraan we voortdurend bloot worden gesteld (GSM, wifi, 4G, computer, tv, …)

Dit zorgt ervoor dat onze behoefte aan vitaminen , mineralen en sporenelementen ook gestegen is!

 

Vitamine C is misschien wel één van de belangrijkste vitamines die er bestaat, en dat wil ik graag in deze blog duidelijk maken. Er wordt al snel eens over vitamine C gekeken, en buiten de weerstand versterken heeft het nog tal van andere belangrijke functies!

 

Wat zijn vitaminen eigenlijk?

 

Vitaminen  zijn nodig voor een normale groei en stofwisseling van ons lichaam. Het zijn organische verbindingen die geen energie leveren, maar dienen als bouwstof voor onze cellen. Hun functie bestaat er in het regelen van lichamelijke processen, in de ruimste zin van het woord.

 

Vitaminen kunnen we onderscheiden in 2 hoofdgroepen:

  1. In water oplosbare vitamines: vitamine B, C en P. Ze worden niet lang in ons lichaam opgeslagen dus hebben er vaak een nieuwe toevoer van nodig. Ze worden opgenomen via onze darmen.

 

  1. In vet oplosbare vitamines: Vitamine A, D, E, F en K. Deze worden tegelijk met vetten uit onze voeding opgenomen door de ingewanden. Ze worden opgeslagen in bepaalde cellen van ons lichaam en onze lever. Een té grote hoeveelheid van deze vitaminen kan schadelijk zijn.

 

 

 

Wat zijn mineralen en sporenelementen eigenlijk ?

 

Mineralen zijn voor het grootste deel anorganische stoffen en worden vooral aangetroffen in ons skelet. Ze zijn van levensbelang en een tekort moet dan ook altijd serieus worden genomen.

 

Onder de essentiële mineralen ( mineralen die ons lichaam niet zelf maakt) worden gerekend: Calcium, magnesium, fosfor, natrium, chloor, kalium, ijzer, jodium, mangaan.

Sporenelementen zijn onder andere koper, chroom en selenium. Vele mineralen moeten gecombineerd worden met een aminozuur voor ze geaccepteerd kunnen worden door een receptor in de darmwand.

 

We kunnen mineralen grofweg in 3 grote groepen verdelen:

  1. macromineralen : Dit zijn vullingselementen waarvan het lichaam er dagelijks veel van nodig heeft. Ze zijn vooral betrokken bij functies met betrekking tot ons skelet en onze cellen. Het gaat hier om calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium en chloor.

 

  1. Sporenelementen: Van deze hebben we kleinere hoeveelheden nodig, de sporenelementen hebben een subtielere maar even essentiële werking op onze stofwisseling. Deze zijn ijzer, zink, koper,  jodium, chroom, selenium, zwavel, kopermangaan en molybdeenkobalt.

 

  1. ultra-sporenelementen: Van de ultra-sporenelementen hebben we maar minieme hoeveelheden nodig. Voorbeelden zijn vanadium, borium, nikkel, tin en lithium.

 

vitamine C

 

Bijna alle diersoorten maken vitamine C in de lever aan uit glucose met behulp van het enzym GLO , op de mens na. Vitamine C is een echte anti-stress vitamine en in deze stressvolle tijden dan zeker een must!

 

Vitamine C is de “kapitein”, de aanvoerder van alle andere vitamines, het is een essentiële stof die een groot aantal taken in ons lichaam heeft.. Het is de activator en regulator van de celstofwisseling en is maar liefst betrokken bij 325 lichamelijke processen, waaronder 25 hormonale processen en 300 biochemische processen.

 

Vitamine C heeft de capaciteit om andere stoffen te beschermen tegen oxidatie. Dit maakt het een anti-oxidant. Deze vitamine is ook nodig voor het aanmaken van collageen in ons lichaam, welke de basis is van alle bind- en steunweefsels in ons lichaam. Maar dat is nog niet alles, het is ook belangrijk in de opbouw van hydroxyproline, een eiwit waaruit vele soorten steunweefsels in ons lichaam zijn opgebouwd zoals peesweefsel, spierfascie en gewrichtenkapsels.  Onmisbaar voor de topsporters onder ons !

 

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine C ligt momenteel op 75mg, wat belachelijk laag is! Dit is maar net genoeg om geen scheurbuik te krijgen.  Een dier, bijvoorbeeld een hond, van 75 kg, maakt maar liefst zelf 3000mg vitamine C aan.. Waarom zou een mens van hetzelfde gewicht minder nodig hebben?

 

Een greep uit een aantal functies waarbij vitamine C betrokken is:

 

  • Zoals hierboven al vermeld: speelt vitamine C een rol bij collageen vorming. Collageen is belangrijk bij wondgenezing, vernieuwing van bloedvaten, huidvernieuwing, kraakbeen opbouw, aanmaak van dentine en bot, …
  • Vrije radicalen bestrijding
  • Stimulering van groot aantal immuunfuncties
  • Anti-histaminicum: helpt zo de effecten van allergieën te verminderen en allergie te bestrijden
  • Speelt een rol bij omzetting van belangrijke neurotransmitters
  • Vitamine c is betrokken bij de productie van een aantal hormonen
  • Het is onmisbaar bij de vorming van hemoglobine
  • Helpt mee met belangrijke mineralen als ijzer en calcium op te nemen uit onze voeding
  • Werkt samen met vitamines A en B

 

Vitamine C als anti-oxidant

 

Als bekend anti-oxidant is vitamine C in staat, vrije radicalen te bestrijden.

Maar wat zijn nu vrije radicalen ? Het zijn moleculen met een oneven aantal elektronen die heel onstabiel zijn en bij elke aanraking met gezonde cellen schade veroorzaken aan die gezonde cellen.

Met andere woorden; ze zijn een bedreiging voor onze goede gezondheid.

 

Vitamine E is eveneens een anti-oxidant en ondersteunt vitamine C in zijn werking en omgekeerd doet vitamine C dat ook voor vitamine E.

Samen maken ze deel uit van het belangrijkste anti-oxidant-enzym “glutathionperoxidase” . Dit enzym beschermt ons tegen veroudering én tegen kanker en is meteen ook een van de redenen waarom vitamine C zo onmisbaar is in ons lichaam.

 

Vitamine C en anticonceptie

 

Eerder werd al vernoemd dat de dosissen vitamine C die we werkelijk nodig hebben, ver boven het aanbevolen dagelijkse gemiddelde liggen. Voor een persoon van 75kg, ligt dit rond de 3000mg.

De enige reden waarbij is aangewezen geen “hoge” doseringen vitamine C in te nemen heeft te maken met het nemen van de anticonceptie pil of andere hormonale anticonceptie.

De hormonen in deze middelen moeten in de lever na enige tijd worden afgebroken, anders stapelen ze zich op, deze afbraak gebeurd met behulp van vrije radicalen ( die zo slecht zijn voor ons lichaam, trouwens). We hebben hierboven al beschreven dat vitamine C zo’n goede vrije radicalen vanger is.. wat op zich juist heel goed is voor jouw lichaam, behalve dan in deze situatie. Het gaat dan om dosissen tot en met darmtolerantie, deze liggen stukken hoger dan 3000mg per dag. Uiteraard is dit voor elk persoon verschillend.

8 tekenen van een vitamine C gebrek.

  • langzaam helende wonden
  • bloedend tandvlees
  • loszittende tanden
  • niet-stevig bindweefsel (collageen)
  • makkelijk krijgen van blauwe plekken
  • verminderde prestatie vermogen
  • snelle vermoeidheid
  • verhoogde vatbaarheid voor ziektes

 

De 10 beste natuurlijke bronnen van vitamine C

  • zwarte bessen
  • kiwi
  • sinaasappelen en mandarijnen
  • mango
  • grapefruit
  • paprika
  • broccoli
  • groene kool
  • spruiten
  • tomaten

 

voedingssupplementen vitamine C

 

Pure vitamine C is ascorbinezuur. Dit kan soms iets too much zijn als je een gevoelig gestel hebt en dan met name de maag.

Andere vormen zijn bvb. Calciumascorbaat of natriumascorbaat. Dit zijn calcium of natriummoleculen gebonden aan een ascorbine molecuul. Ze bestaan voor 90% uit ascorbine ( vitamine C) en  voor 10% uit het mineraal.

Deze worden goed verdragen door de maag.

 

Wanneer er voldoende vitamine C in het lichaam aanwezig is, zal je bij het innemen van het supplement, diarree krijgen. In dat geval moet de dosis langzaam verminderd worden ( niet gelijk stoppen).

 

Hoge dosissen vitamine C kunnen intraveneus worden toegediend, dit heet dan “ natriumascorbaat-therapie”. Dit wordt vooral toegepast bij virale infecties, kanker, aids en nog vele andere ziektes,  met spectaculaire resultaten.

 

 

Bronnen :

Uit opleiding voedingsdeskundige en orthomoleculaire voedingsleer en suppletie

Artikel van Henk Van Campen, orthomoleculair therapeut en expert:
http:// micro.magnet.fsu.edu/vitamines/pages/vitaminec.html

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *